Σάββατο, 18 Μαΐου 2013

Γλώσσα Β' Γυμνασίου : Ενότητα 3η " Η φιλία"




Αφού παρακολουθήσετε το παρακάτω βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης , να απαντήσετε στις ερωτήσεις που ακολουθούν :


Εγώ και εμείς : Η παρέα


http://paragoges.pi.ac.cy/?video=119

1. Ποιο είναι το θέμα της ταινίας;
2. Τι είναι η παρέα;
3. Τι προσφέρει η παρέα στον άνθρωπο;
4. Τι είδους σχέσεις δημιουργούνται σε κάθε παρέα;
5. Υπάρχουν κανόνες και ρόλοι σε μια παρέα ή όχι;
6. Τι προσφέρουν οι φίλοι στον άνθρωπο;

Διαβάστε και το ποίημα του Μπόρχες για τους φίλους :


Χόρχε Λουίς Μπόρχες, «Ποίημα στους φίλους»

Δεν μπορώ να σου δώσω λύσεις
για όλα τα προβλήματα της ζωής σου,
ούτε έχω απαντήσεις
για τις αμφιβολίες και τους φόβους σου ˙
όμως μπορώ να σ’ ακούσω
και να τα μοιραστώ μαζί σου.

Δεν μπορώ ν’ αλλάξω
το παρελθόν ή το μέλλον σου.
Όμως όταν με χρειάζεσαι
θα είμαι εκεί μαζί σου.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τα παραπατήματα σου.
Μόνο μπορώ να σου προσφέρω το χέρι μου
να κρατηθείς και να μη πέσεις.

Οι χαρές σου, οι θρίαμβοι και οι επιτυχίες σου
δεν είναι δικές μου.
Όμως ειλικρινά απολαμβάνω να σε βλέπω ευτυχισμένο. 

Δεν μπορώ να περιορίσω μέσα σε όρια
αυτά που πρέπει να πραγματοποιήσεις,
όμως θα σου προσφέρω τον ελεύθερο χώρο
που χρειάζεσαι για να μεγαλουργήσεις.

Δεν μπορώ να αποτρέψω τις οδύνες σου
όταν κάποιες θλίψεις
σου σκίζουν την καρδιά,
όμως μπορώ να κλάψω μαζί σου
και να μαζέψω τα κομμάτια της
για να την φτιάξουμε ξανά πιο δυνατή.

Δεν μπορώ να σου πω ποιος είσαι
ούτε ποιος πρέπει να γίνεις.
Μόνο μπορώ
να σ' αγαπώ όπως είσαι
και να είμαι φίλος σου.

Αυτές τις μέρες σκεφτόμουν
τους φίλους μου και τις φίλες μου,
δεν ήσουν πάνω
ή κάτω ή στη μέση.

Δεν ήσουν πρώτος
ούτε τελευταίος στη λίστα.
Δεν ήσουν το νούμερο ένα ούτε το τελευταίο.

Να κοιμάσαι ευτυχισμένος.
Να εκπέμπεις αγάπη.
Να ξέρεις ότι είμαστε εδώ περαστικοί.

Ας βελτιώσουμε τις σχέσεις με τους άλλους.

Να αρπάζουμε τις ευκαιρίες.
Να ακούμε την καρδιά μας.
Να εκτιμούμε τη ζωή. 

Πάντως δεν έχω την αξίωση να είμαι
ο πρώτος, ο δεύτερος ή ο τρίτος
στη λίστα σου.

Μου αρκεί που με θέλεις για φίλο.
Ευχαριστώ που είμαι.



[πηγή: Χόρχε Λουίς Μπόρχες, Ποιήματα, μετάφρ. Δ. Καλομοίρης , Ελληνικά Γράμματα, 1995 ]

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

1. « Αν θέλεις ένα φίλο…»



1. Πώς εξηγεί η αλεπού τη λέξη « εξημερώνω» στο μικρό πρίγκιπα; …………………………………………………
2. Τι του λέει πως θα συμβεί, αν την εξημερώσει; …………………………………………………………………………………………………………………………
3. Πώς περιγράφει τη ζωή της η αλεπού; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Τι θα αλλάξει στη ζωή της , αν ο μικρός πρίγκιπας την εξημερώσει; …………………………………………………………………………………………………………………………
5. Να σχολιάσετε την άποψη που διατυπώνει στο τέλος του αποσπάσματος η αλεπού; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
                         ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Πηγές : 1. Ο μικρός πρίγκιπας στον κινηματογράφο
 ( κινούμενο σχέδιο)


                            http://www.youtube.com/watch?v=GqILGVkPTlg




2. Τραγούδια : - Ο μικρός πρίγκιπας στη μουσική, Μ. Φραγκούλης , Μ.Κανά , Ευανθία Ρεμπούτσικα.


                           



                             
3. Ανάσα αισιοδοξίας ( Σοφά λόγια)

                            





              
2. « Αγαπάς για ν’ αγαπάς»

1. Σύμφωνα με το κείμενο, πρέπει κανείς να αλλάζει , προκειμένου να αποκτήσει φίλους, ή να μένει ο εαυτός του; ………………………………………………………
2. Γιατί απελπίζεται το κορίτσι το οποίο αναφέρεται στο κείμενο; ………………………………………………….
3. Είναι δυνατόν να μας αγαπούν όλοι; ……………………
4. Ποιο παράδειγμα χρησιμοποιεί το κορίτσι; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Σύμφωνα με το κείμενο, αγαπάς για να σ’ αγαπούν κι οι άλλοι; ……………………………………………………
6. Αξίζει στη ζωή να ρισκάρουμε ή όχι και γιατί; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

« Να ζεις, να αγαπάς και να μαθαίνεις, Λέο Μπουσκάλια» (Πηγή : Youtube)
Αφού παρακολουθήσετε τα βίντεο, να απαντήσετε στις ερωτήσεις :






                      
1. Τι αποφεύγει κανείς με το να μην ρισκάρει και τι κερδίζει; …………………………………………………………………………………………………………………………
2. Τι είναι η ζωή; …………………………………….
3. Η ευτυχία μας εξαρτάται από τους άλλους; ……………………………………………………………
4. Για ποιους είναι παράδεισος η ζωή; …………………………………………………………………………………………………………………………
5. Στη ζωή πρέπει να είμαστε αδιάφοροι και απαθείς ή να προσπαθούμε να γίνουμε καλύτεροι; ……………………………………………………………
6. Πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα δικά μας λάθη αλλά και των άλλων; …………………………………………………………………………………………………………………………
7. Ποιοι « κίνδυνοι» υπάρχουν, όταν εκδηλώνεις τα συναισθήματά σου; ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας; …………………………………………………………………………………………………………………………
9. Ποιος είναι ο μεγαλύτερος πραγματικός κίνδυνος; ……………………………………………………………
10. Ποιοι είναι οι πραγματικά ελεύθεροι άνθρωποι; ……………………………………………………………

3. « Είμαστε εξόριστοι παρέα!»


1. Ποιες εναλλαγές παρατηρείτε στη διάθεση των δύο φίλων;…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........................................
                             

                         4. « Μιλάμε για τη φιλία»


1. Ποια είναι η άποψη της Ζωής και ποια της Πόπης για τη φιλία; …………………………………………………………………………………………………………………………
2. Τι ζητάμε από ένα φίλο σύμφωνα με τα λεγόμενα των κοριτσιών; ……………………………………………………………
3. Ο Σταμάτης πιστεύει ότι είναι καλύτερο να έχεις λίγους φίλους ή μια μεγάλη παρέα; ……………………………………………………………
4. Τι προσφέρει η παρέα, σύμφωνα με τα λεγόμενα της Ζωής και του Σταμάτη; …………………………………………………… 

Οι φίλοι , Χάρις Αλεξίου- Εγώ κι εσύ μαζί, Ιωαννίδης-Πανούσης 
Αφού ακούσετε τα τραγούδι, να γράψετε πώς αντιλαμβάνεστε το νόημα των στίχων; 



……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………........................................
                            « Φίλοι για πάντα» ( βίντεο)
Αφού παρακολουθήσετε το βίντεο, να εξηγήσετε τι προσφέρουν οι φίλοι; 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................
           Να κάνετε τη δική σας παρουσίαση για τη φιλία!
           Δείτε τις εργασίες των παιδιών :

http://www.authorstream.com/Presentation/magdagaitanidou-1819500/

http://www.authorstream.com/Presentation/magdagaitanidou-1819497/

http://www.authorstream.com/Presentation/magdagaitanidou-1775427/








1. Επιστήθιοι φίλοι από τη μυθολογία, τα ομηρικά έπη, την αρχαία ιστορία και τη θρησκευτική παράδοση :
                                     
                                        Δάμων και Φιντίας



                                                       Ορέστης και Πυλάδης


                                                    Ηρακλής και Ιόλαος


                                                  Αχιλλέας και Πάτροκλος
                                       
 
                                                Αλέξανδρος και Ηφαιστίωνας



                                                 Φίλιππος και Ναθαναήλ

Διαβάστε το μυθιστόρημα  Eroica του Κ. Πολίτη και εξετάστε το θέμα της φιλίας



ή δείτε τη δραματική σειρά εποχής στο youtube



Μπορείτε να βρείτε και μύθους του Αισώπου με θέμα τη φιλία

Διαβάστε έναν τέτοιο μύθο εδώ : http://www.matia.gr/7/78/7804/7804_2_4.html

ή παραμύθια όπως το " Παράδεισος και Κόλαση" του Κοέλο:



Ένας άνθρωπος, το άλογό του και το σκυλί του περπατούσαν σ ένα δρόμο. Καθώς περνούσαν δίπλα από ένα τεράστιο δέντρο, έπεσε ένας κεραυνός και όλοι έμειναν στον τόπο. Αλλά ο άνθρωπος δεν αντιλήφθηκε ότι είχε πια αφήσει τον κόσμο τούτο και συνέχισε να περπατάει με τα ζώα του. Μερικές φορές οι πεθαμένοι θέλουν χρόνο για να συνειδητοποιήσουν τη νέα τους κατάσταση...
Ο δρόμος ήταν πολύ μακρύς, ανηφορικός, ο ήλιος έκαιγε και αυτοί είχαν ιδρώσει και διψούσαν πολύ.

Σε μια στροφή διέκριναν μια μεγαλόπρεπη πύλη, καμωμένη ολόκληρη από μάρμαρο, που οδηγούσε σε μία πλατεία στρωμένη με χρυσάφι, που στο κέντρο της είχε μία πηγή από όπου ανάβλυζε κρυστάλλινο νερό.

Ο οδοιπόρος προχώρησε προς τον άνθρωπο που φύλαγε την είσοδο:

"Καλημέρα".

"Καλημέρα", απάντησε ο φύλακας.

"Ποιος είναι αυτός ο τόσο όμορφος τόπος;"

"Είναι ο παράδεισος".

"Ωραία που φτάσαμε στον παράδεισο, διψάμε πολύ".

"Μπορείτε να μπείτε,κύριε, και να πιείτε όσο θέλετε" και ο φύλακας έδειξε την πηγή.

"Το άλογο και το σκυλί μου διψάνε κι αυτά".

"Λυπάμαι πολύ" είπε ο φύλακας. "Εδώ δεν επιτρέπονται ζώα".

Ο άνθρωπος στενοχωρήθηκε επειδή διψούσε πολύ, αλλά δεν ήθελε να πιει νερό μόνο αυτός. Ευχαρίστησε το φύλακα και συνέχισε το δρόμο του.

Αφού περπάτησαν πολλή ώρα στην ανηφόρα, εξαντλημένοι πια, έφτασαν σ ένα μέρος που είχε για είσοδο μια παλιά ξύλινη πύλη που οδηγούσε σ ένα χωματόδρομο πλαισιωμένο από δέντρα.

Στη σκιά ενός από τα δέντρα καθόταν ένας άνθρωπος μ ένα καπέλο στο κεφάλι, ίσως και να κοιμόταν.

"Καλημέρα" είπε ο οδοιπόρος.

Ο άνθρωπος έγνεψε με το κεφάλι.

"Διψάμε πολύ, εγώ το άλογό μου και το σκυλί μου".

"Έχει μια πηγή σ' εκείνες τις πέτρες" είπε ο άνθρωπος δείχνοντας το σημείο "Πιείτε όσο θέλετε".

Ο άνθρωπος, το άλογο και το σκυλί πήγαν ως την πηγή και έσβησαν τη δίψα τους. Ο οδοιπόρος γύρισε για να τον ευχαριστήσει.

"Ελάτε πάλι όποτε θέλετε" απάντησε ο άνθρωπος.

"Αλήθεια, πως λέγεται αυτό το μέρος;"

"Παράδεισος".

"Παράδεισος;;" Μα ο φύλακας της μαρμαρένιας πύλης είπε ότι ο παράδεισος ήταν εκεί!"

"Εκεί δεν είναι ο παράδεισος, είναι η κόλαση".

Ο οδοιπόρος τα χασε "Πρέπει να τους απαγορεύετε να χρησιμοποιούν το όνομά σας! Αυτό σίγουρα θα προξενεί μεγάλα μπερδέματα!"

"Καθόλου, αντίθετα μας κάνουν μεγάλη χάρη. Επειδή εκεί μένουν όλοι αυτοί που είναι ικανοί να εγκαταλείψουν τους καλύτερούς τους φίλους..."

Paulo Coelho




Ποτέ  να μην εγκαταλείπεις τους  πραγματικούς σου Φίλους ακόμη  κι αν αυτό σου προκαλεί  δυσκολίες.
Εάν αυτοί σου προσφέρουν την αγάπη τους και τη συντροφιά τους έχεις ένα χρέος: Να μην τους εγκαταλείψεις ποτέ.
Διότι: Το να κάνεις ένα Φίλο είναι Ευλογία, το να έχεις ένα Φίλο είναι Δώρο, το να κρατήσεις ένα Φίλο είναι Αρετή, το να είναι κάποιος Φίλος σου… Είναι Τιμή…

Ας ακούσουμε κι ένα ακόμη τραγούδι για την αγάπη :
                                            
                      Μόνο γιατί μ' αγάπησες, Μ. Πολυδούρη                



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου