ΡΑΨΩΔΙΑ Σ. ΣΤΙΧΟΙ 478 – 616
ΠΕΡΙΛΗΨΗ : Ο
Ήφαιστος κατασκεύασε για τον Αχιλλέα μια μεγάλη και δυνατή ασπίδα και τη
διακόσμησε με διάφορες εικόνες. Φιλοτέχνησε στην επιφάνειά της τη γη , τον
ουρανό, τη θάλασσα , τον ήλιο, το φεγγάρι και όλα τα άστρα , δυο πολιτείες :
στην πρώτη γίνονταν γάμοι με χορούς και γλέντια και στην αγορά της είχε στηθεί
δίκη, ενώ στη δεύτερη γινόταν πόλεμος με παρόντες τους θεούς του πολέμου ,
σκηνές από τη γεωργική ζωή : το όργωμα, το θερισμό και τον τρύγο, σκηνές από
την κτηνοτροφική ζωή : ένα κοπάδι βοδιών που του επιτίθενται δυο λιοντάρια, ένα
κοπάδι προβάτων στο λιβάδι και στάνες , μια σκηνή χορού με νέους και νέες , με τον αοιδό με τη
φόρμιγγα στη μέση και γύρω γύρω τον κόσμο που διασκέδαζε , και
τέλος τον Ωκεανό . Έφτιαξε εκτός από την
ασπίδα και θώρακα, περικεφαλαία και κνημίδες.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ : 1.
Γενική εικόνα ασπίδας – τεχνικές λεπτομέρειες ( 478 – 481)
2. Η απεικόνιση του σύμπαντος
( 482- 488)
3. Σκηνές από μια πόλη σε
περίοδο ειρήνης ( 489 – 507)
4. Σκηνές από μια πόλη σε περίοδο
πολέμου ( 508 – 539)
5. Γεωργικές εργασίες :
όργωμα, θερισμός, τρύγος ( 540 – 571)
6. Σκηνές από την ποιμενική
ζωή ( 572 – 588)
7. Σκηνή χορού ( 589 – 605)
8. Ο Ωκεανός ( 606 – 607)
9. Τα άλλα όπλα της πανοπλίας
( 608- 612)
10. Παραλαβή της πανοπλίας
από τη Θέτιδα ( 613 – 616)
ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΣΚΗΝΩΝ : Καθώς ο Αχιλλέας θα βαδίζει προς το θάνατο θα κρατά στα χέρια του
απεικόνιση σκηνών από τη ζωή.
ΡΟΛΟΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΑΣΠΙΔΑΣ :
v
Ο πόλεμος
παρουσιάζεται σαν μια θλιβερή παρένθεση.
v
Ο ποιητής δεν
περιγράφει μια αληθινή ασπίδα( συνήθως πάνω στις ασπίδες υπήρχαν φρικτές και
βίαιες παραστάσεις) αλλά μια σειρά από παραστάσεις που εξυπηρετούν τις
ποιητικές του σκοπιμότητες.
v
Επιβράδυνση και
χαλάρωση ακροατών : προηγήθηκαν σκηνές πολύνεκρων μαχών και οι ακροατές πρέπει
να ξεκουραστούν πριν παρακολουθήσουν την επιστροφή του Αχιλλέα.
v
Ο ποιητής θέλει
να δώσει στους ακροατές γνώριμα στιγμιότυπα της ειρηνικής ζωής, για να τους
απομακρύνει από την ατμόσφαιρα πένθους( χαμός Πατρόκλου, εκδίκηση Αχιλλέα)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ :
v
Αναπτυγμένη η
τέχνη της μεταλλουργίας
v
Πολιτική και
κοινωνική οργάνωση
v
Θεσμός γάμου και
οικογένειας
v
Γαμήλια έθιμα
v
Θεσμός
δικαιοσύνης
v
Χορός
v
Μουσική και
τραγούδι
v
Πολεμική τέχνη (
στρατός, λεηλασίες, πολιορκίες, πολεμικά συμβούλια, ενέδρες, όπλα, συνήθεια να
αφαιρούν τα όπλα από το σώμα του νεκρού αντιπάλου)
v
Αγροτική και
ποιμενική ζωή : τέχνη καλλιέργειας γης, γεωργικά εργαλεία, παρασκευή ψωμιού από
αλεύρι , κατανάλωση κρέατος, αμπελουργία, κοπάδια προβάτων και βοδιών, στάνες
για τα ζώα και καλύβες για βοσκούς.
v
Οικοτεχνία-
βιοτεχνία : λινά ρούχα, χιτώνες, υφαντική, ραπτική , κατασκευή μουσικών
οργάνων, αγγειοπλαστική , τεχνίτες κάθε είδους.
v
Αστρονομία :
προσπαθούσαν να προσδιορίσουν τη θέση των άστρων.
ΕΙΚΟΝΕΣ
: οπτικές, ακουστικές και κινητικές – κάποιες είναι συναισθηματικά
φορτισμένες.
ΕΚΦΡΑΣΗ : περιγραφή ανθρώπων, πραγμάτων , τόπων ,
περιγραφή έργων τέχνης. Η περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα είναι μια
φανταστική έκφραση , καθώς περιγράφεται ένα έργο τέχνης, όπως έχει δημιουργηθεί
στη φαντασία του ποιητή με τη βοήθεια των καλλιτεχνικών παραστάσεων που έχει
δει σε άλλα έργα. Ο ποιητής παρουσιάζει την εικόνα στο σύνολό της και στη
συνέχεια επικεντρώνεται στις χαρακτηριστικές λεπτομέρειες . Οι εικόνες και οι
σκηνές συνδυάζουν οπτικά, κινητικά και ακουστικά στοιχεία, είναι παραστατικές
και ζωηρές και έχουν ρεαλιστικά στοιχεία. Η περιγραφή εμπλουτίζεται με
αφηγηματικά στοιχεία.
Τα όπλα του Αχιλλέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.